Sunday, August 21, 2011

Gladioolimõtted

Eelmisele postitusele mõeldes uurisin ma siis vahepeal gladioolitarkust ja sain nii mõnelegi küsimusele vastuse. Eriti sellele nn sordisäilitamisele. Vana sibul lihtsalt kaotab 4-5 aastaga on värvi ja muutub nt valgeks, seda ma mõtlesin, et kust mul need valged gladioolid pärit on! Alguses arvasin ma, et eri sordid segunevad omavahel. Päris loogiline see siiski ei tundunud ja seega sobib mulle uus teadmine paremini:D Täielikuks selguseks, kuidas see asi ikkagi on peaks veel natuke uurima (kas sama on ka tulpide puhul?).
Mis puutub gladioolide hooldudesse, siis pean tänama õnne, et on üsna normaalsed hoiutingimused ja ka gladioolidele sobiv, hästi vett läbilaskev maa, mis põua ajal muidugi eriti soodne pole.. Suuremast saastast puhastan sibulad sügisel, kui nad on juba enamvähem kuivanud. Kevadel vaatan veel üle, leotan lillavees ja maha saab nad pandud enamasti aprilli lõpus, olenevalt siis sellest kui kaua lumi maas on. Mitu aastat olen pannud sibulaid ka pottidesse, selleks peab nõu ka piisavalt sügav olema, sest sibula asetan üsna poti põhja nii, et ruumi jääks ka juurtele. Ilus oleks ilmselt kasvatada gladioole ka suures aiavaasis, aga mul seda viimast ei ole. Tänavu mõtlesingi, et tuleb vist sellest potikasvatusest loobuda, kuna koera saba suudab ikka tohutut kahju tekitada. Peab aga ise hoolas olema, et midagi õrna selle teele ette ei jääks, niisiis trepiäärde potistatud gladioolid jäävad ära.
Suvel saab gladioole ikka kuivaga kastetud ja vahel vette väetist pandud. Sellist suve pole enam ammu olnud, kus poleks vaja kasta. Eriti aktuaalne on kastmine/väetamine muidugi potis.
Pärast õitsemist õievarred maha lõigata ja siis enamasti septembri lõpupoole on saanud sibulad üles võtta. Kui öökülm on varem ülekäinud siis olen varem ka võtnud.
Nii kasvatan siis gladioole mina.
Nippidest sain targemaks siis niipalju, et kevadel leotada küüslaugu vees ja sinna natuke ka "lillat" sisse panna. Talvel sibulaid kuivatatud piklakalehtede vahel võib ka hoida, pihlakal marjadel on mikroobide- ja bakteritevastane toime, ju siis aitavad lehed ka.

Igatahes uutest teadmistest inspireerituna arvan küll, et kevadel tuleb paar uut sorti juurde muretseda. Alles ma rääkisin kõigile, et ma pole ikka sibullilleinimene:D

No comments:

Post a Comment