Sunday, August 28, 2011

Kosmosed


Kosmosed on kindlasti ühed väga põnevad lilled. Nad on meie aias kasvanud vist alates selle aia rajamisest. Harilikke kosmoseid (Cosmos bipinnatus) oli valgeid, roosasid ja tumedamaid roosasid ('Sensation'). Tegemist on isekülvavate suvikutega, kuid paraku kõik sordid ennast vist ise ei külva. Tumedam roosa näiteks hääbus vaikselt. 2008 aasta Maakodu erinumbris Suvi aias oli kosmostest pikem jutt ja sealt suurem huvi nende vastu alguse saigi. Mitte, et mul aias palju kosmoseid oleks, aga nende hingeelu olen rohkem uurinud küll.

Meie maa on liivane ja enamuse suvest väga kuiv ja just see neile meeldibki. Liiga rammusas kasvukohas on kosmostel äärmiselt võimas kasv ning üldjuhul piisab esimesest tormituulest, et taimed lamanduksid. Seda kogesin tänavu ka isiklikult kui üks seeme, korralikult kanasõnnikuga väetatud peenrasse sattus.. Veel tundub mulle, et kosmosed pole just eriti virgad idanejad või olen mina neid valesti külvanud, sest seemnetest tärkb tavaliselt umbes veerand. Liiga tihti neile kasvada ei meeldi, kuigi siis pidavat nad üksteist toetama, aga pigem jäävad nad hoopis kiduraks ja siis pole ka teab, mis toetust vaja. Samuti on nad ka üsna hilised tärkajad, vahet pole mis ajal ma neid külvanud olen, tärkavad nad ikka ühel ajal.. siis kui neile sobib.. kuupäeva ei oska igatahes öelda, aga umbes siis kui ma olen jälle kirunud, et kosmosed ei idanenud ja peenras laiutab tühi auk. Ilmselt on selles süüdi kuiv pinnas, sest seemned tärkavad enamasti peale esimest korralikku vihmaperioodi. Ettekasvatanud pole kunagi.

Mis puutub sortidesse, siis millegipärast ei olnud nad mulle poelettidelt silma hakanud. Olemas nad seal ikka ilmselt on, aga mina sain esimese 'Pied Piper Red' i Internetist seemneid tellides. Oh seda elevust:D

Sellel kevadel jäi mulle poes pihku juba kaks seemnepakki kosmostega. Täidisõieliste segupakk 'Double Click'. Hetkel pilt ainult valgest.

Väävelkollane kosmos (Cosmos sulphureus) 'Polidur'.Taustaks on mädarõikaleht ja hariliku kosmose lehed. Väävelkollase kosmose lehed ei ole tillilaadsed vaid natuke... täidlasemad.

Piltide kvaliteet pole täna suurem asi, aga vahel ei tasu hakata täiust taga ajama, lilled lihtsalt on reaalsuses palju ilusamad ;)


No comments:

Post a Comment